Designprofil
for DIO
DIOs designprofil er et rammeverk og en guide som beskriver forvaltningen av den visuelle identiteten til DIO. DIOs visuelle identitet bygger på et designkonsept som vi har kalt «sømløs transformasjon». Transformasjon betyr forandring, utvikling, og fremgang.
Det knytter seg til samfunnsoppdraget vårt: å styrke departementenes evne til å løse komplekse samfunnsoppgaver gjennom sikker teknologi, digitalisering og innovasjon.
Våre grunnverdier er å være ansvarlig, raus og en pådriver for positiv endring.

LOGOER

Logo med kortnavn er DIOs primærlogo. Logo skal kun brukes i Sort (positiv) på lys
bakgrunn eller hvitt (negativ) på mørk bakgrunn.
Plassering
Som en hovedregel skal logoen plasseres oppe i venstre hjørne, unntak fra denne
regelen gjøres kun når det er helt nødvendig.
Sikkerhetsområde
For å sikre at logoen alltid fremstår tydelig og lett gjenkjennelig skal det være en
minimum avstand til andre grafiske elementer og tekst.
Sikkerhetsområdet defineres som høyden og bredden av logosymbolet (løven) og må være fritt for andre elementer på alle sider. Området måles ut fra ytterkantene på symbol og navnetrekk. Sikkerhetsområdet er gjeldende for alle logovarianter.


Denne logoversjonen følger departementenes overordnede designprogram, og brukes i formelle sammenhenger, når det er spesielt viktig å formidle DIOs fulle
navn eller når logoen skal sammenstilles med andre departementslogoer.
Logo skal kun brukes i sort (positiv) på lys bakgrunn eller hvitt (negativ) på mørk bakgrunn.
Plassering
Som en hovedregel skal logoen plasseres oppe i venstre hjørne, unntak fra denne regelen gjøres kun når det er helt nødvendig.
Språkversjoner
DIOs logo finnes også på nynorsk og engelsk.

FARGER
En konsistent bruk av fargepaletten er viktig for å skape en helhetlig identitet med god gjenkjennelighet.
DIO-blå er den hovedfargen i DIOs visuelle identitet og støttes av mørkere toner. I tillegg benytter DIO seg av to støttefarger, sølv og lys lavendel.
HOVEDFARGER
DIO-BLÅ: HEX #305CDE | RGB 48, 92, 222 | CMYK 78, 59, 0, 13
MELLOMBLÅ: HEX #193A9B | RGB 25, 58, 155
DEP-BLÅ: HEX #102668 | RGB 16, 38, 144
SORT: HEX #000000 | RGB 0, 0, 0
HVIT: HEX #FFFFFF | RGB 255, 255, 255
STØTTEFARGER
SØLV: HEX # E0E4E9 | RGB 224, 228, 233
LYS LAVENDEL: HEX #C0CDF5 | RGB 192, 205, 245
TYPOGRAFI
Fabric Serif skal styrke kjennskap og formidle DIOs personlighet.
Skrifttypens kvaliteter fremhever DIO som en fremtidsrettet aktør, samtidig som den
formidler stabilitet og trygghet.

Fabric Serif skal som hovedsak benyttes i alle overskrifter. Skrifttypen benyttes primært i store størrelser, i vekten Bold.
Open Sans sikrer lesbarhet og kontrasterer Fabric Serif gjennom sin enkelhet.
Open Sans er departementenes profilfont. Open Sans skal brukes gjennomgående i undertitler og brødtekster, og er valgt for å sikre en tilhørighet til departementenes designprogram. Som en hovedregel skal ikke light eller condensed versjon av skriften benyttes.

rent, profesjonelt uttrykk.
PROFILELEMENTER

DIOs former, basert på bokstavene D, I og O, er bokstavelig del av DIOs DNA og utgjør de bærende byggeklossene i merkevaren.

Unikt symbol
D et symbol som fanger essensen i hvem vi er. D står for departementene (våre kunder), digitalisering (det vi jobber med) og oss, Departementenes digitaliseringsorganisasjon.

Former





For å ha stor bredde og fleksibilitet benyttes Google Material Icons som et utgangspunkt.
Ikonene tilpasses DIOs visuelle profil ved å inkludere aksentfargen NORDLYS i enkelte detaljer, slik som illustrert her. Det er viktig å utføre denne tilpasningen med forsiktighet for å sikre at den visuelle balansen opprettholdes.
Her vises en del av DIOs ikonsett, flere kan lastes ned fra Material Icons og tilpasses. Ved nedlasting av ikoner er det disse verdiene som er benyttet:
Google Material Icons: https://fonts.google.com/icons
- Weight: 300
- Grade: 0
- Optical size: 40 (kan tilpasses til den konkrete bruken)

Føringer for bildestil i DIO
Vi velger bilder som både departementsfellesskapet og vi selv kan kjenne oss igjen i – bilder som reflekterer jobbhverdag og opplevelser, med en positiv og oppløftende grunnstemning.
Som en IT- og digitaliseringsorganisasjon vet vi at teknologi alene ikke er nok. Digitalisering handler om å bruke teknologi på en måte som styrker mennesker, gjør hverdagen enklere, og gir dem muligheten til å yte sitt beste. Derfor viser mennesker i naturlig samspill med teknologi i vår kommunikasjon.
Våre ambisjoner:
- Strategisk partner: Bilder som bygger tillit til vår kompetanse og styrker vårt omdømme som departementenes strategiske partner.
- Attraktiv arbeidsplass: Bilder som viser våre ansatte som dyktige, inkluderende og samarbeidsvillige.
Prinsipper for bildene vi bruker
Filmatisk
○ Bilder som forteller historier, med god komposisjon.
○ Raus bruk av luft og smal dybdeskarphet for å fremheve hovedmotivet og redusere visuell støy.
Menneskelig:
○ Naturlige og ekte situasjoner med ekte mennesker.
○ Bruk av naturlig lys og varme farger som harmonerer med DIOs blå profilfarge.
○ Fokus på mennesker, enten alene eller i samspill, i arbeid og hverdagslige settinger.
Oppløftende:
○ Lyse, positive bilder med gode motiver.
○ Selv ved alvorlige temaer som sikkerhet, skal bildene formidle en positiv og tillitsvekkende stemning.
Håndplukket:
○ Vi velger bilder med omhu, som beriker historien uten visuell støy.
○ Høy kvalitet og unngåelse av visuelle klisjeer.

